Jak pokonać strach przed lataniem? Pokochaj podróż samolotem

Awiofobia – czyli lęk przed lataniem, jak każda fobia może utrudnić nam życie lub sprawić, że nie możemy w pełni cieszyć się jego urokami. Szacuje się, że lęk przed lataniem może odczuwać nawet co trzecia osoba. Lęk przed lataniem jest zjawiskiem powszechnym i występuje z różnym nasileniem – od poczucia dyskomfortu, aż do odczuwania paniki.

Nie pomagają statystyki mówiące o tym, jak bezpieczne jest latanie w porównaniu, chociażby do podróży samochodem. Obliczono, że ryzyko katastrofy samolotu wynosi 0,81 na milion lotów, co oznacza, że prawdopodobieństwo śmierci w katastrofie lotniczej wynosi zaledwie 0,00001 procenta. Tysiąc osób musiałoby przez 30 lat bez przerwy latać, aby jedna z nich straciła życie. Niestety takie statystyki nie każdego uspokoją.

Niektórzy pasażerowie mają swoje sposoby na lęk przed lataniem, nie zawsze dobre.  Chociażby alkohol, który przed i podczas lotu, ma zapobiec lub stłumić lęki, tymczasem często jeszcze je wzmaga.Większość lekarzy specjalistów odradza zdecydowanie ten sposób. W kabinie samolotu, przy zmniejszonej ilości tlenu w powietrzu, można się upić nawet niewielką ilością alkoholu. Istnieje możliwość, że alkohol jeszcze bardziej nasili dyskomfort, a tak się często zdarza w czasie lotu, gdy dochodzi do dużych zmian ciśnienia.

Inni ze stresem próbują radzić sobie zabierając do samolotu książki czy krzyżówki lub oglądając w czasie lotu film czy słuchając muzyki. Takie metody sprawdzą się przy niewielkim lęku przed lataniem, jednak mogą się okazać niewystarczające dla osób, które cierpią na silną awiofobię.

Jak sobie radzić z lękiem przed lataniem?

Lęk przed lataniem może występować w czystej postaci, jako właśnie strach przed przemieszczaniem się w powietrzu albo też być przejawem innych fobii, np. lęku wysokości czy klaustrofobii, czyli obawy przed zamknięciem w ciasnym pomieszczeniu. Istnieje wiele sposobów, aby lot stał się dla nas łatwiejszy do zniesienia. Po pierwsze, warto wszystko dobrze zorganizować jeszcze przed lotem. Wiedzieć, o której musimy być na lotnisku, gdzie mamy kartę pokładową, a gdzie paszport. To pozwoli nie nasilać stresu i mieć poczucie lepszej kontroli nad sytuacją. Warto kilka dni wcześniej wprowadzać jakąś metodę relaksacji, uczyć swoje ciało rozluźniania się, np. wyobrażać sobie, że spacerujemy np. po słonecznej hiszpańskiej plaży lub tańczymy. Inną techniką jest trening mięśniowy – napinania i rozluźniania poszczególnych partii mięśni. Skuteczne są też ćwiczenia oddechowe, na przykład zastosowanie serii dziesięciu bardzo spokojnych oddechów.

Warto też oswoić się z samolotami i wizją latania przed podróżą. Pójść na lotnisko, do aeroklubu albo przelecieć się awionetką.

Można również poprosić kogoś z personelu, żeby opowiedział o samolocie i o samej podróży. Personel pokładowy jest przygotowany na tego typu sytuację. Na pewno łatwiej znieść podróż, jeśli podróżujemy z kimś bliskim, kto będzie nas wspierał i pomoże się uspokoić.

Można też skorzystać ze specjalnych zajęć, które pomagają przełamać lęk, np. w warsztatach „Pokochaj latanie”, przygotowanych specjalnie dla osób, które cierpią na awiofobię. Ten program został przygotowany przez ekspertów w dziedzinie lotnictwa oraz psychologów mających duże doświadczenie w branży lotniczej. Dodatkowo w warsztatach uczestniczy personel pokładowy i kokpitowy, który będzie towarzyszyć uczestnikom na każdym etapie warsztatów i lotu. To profesjonalny i unikalny projekt pozwalający zredukować obawy przed lataniem samolotem. Współorganizatorem warsztatów jest polski przewoźnik Eurolot S.A.. Szkolenia odbywają się w Ośrodku Szkolenia Lotniczego Eurolot w Warszawie, co pozwoli wprowadzić w atmosferę i klimat lotniczy.

Strach przed lataniem to nie wyrok na całe życie. Warto pamiętać, że są sposoby, aby stanąć twarzą w twarz ze strachem i go pokonać, a kolejny lot może okazać się przyjemnością i miłym wstępem do udanych wymarzonych wczasów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*