Jak się nie dać naciąć biurom podróży?

Polacy bardzo chętnie korzystają z usług biur podróży – szczególnie, jeśli obiektem ich zainteresowania jest wycieczka zagraniczna. Nie da się ukryć, że z pomocą profesjonalistów można o wiele szybciej zrealizować swoje marzenia o dalekiej podróży. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy bezgranicznie ufać biurom podróży. Zawsze należy zachować czujność, nawet jeśli wydaje nam się, że wybraliśmy w stu procentach wiarygodną firmę. Dzięki temu unikniemy wielu rozczarowań, a wyśnione wakacje pod każdym względem spełnią nasze oczekiwania.

office-1548304_1280

Zanim podpiszesz umowę…

Podstawą skorzystania z usług konkretnej firmy turystycznej jest oczywiście zawarta umowa. Biuro podróży powinno wziąć na siebie odpowiedzialność, jeśli planowana wycieczka nie przebiegnie zgodnie z założeniami. Niestety, niektóre firmy od lat prowadzą taką politykę, aby w razie nieprzewidzianych nieprawidłowości, klient ponosił dodatkowe koszty. Przede wszystkim należy podkreślić, że potencjalny turysta zawiera umowę z biurem i dlatego to właśnie biuro jest głównym adresatem ewentualnych reklamacji. Co za tym idzie, wczasowicz nie musi dochodzić swoich praw w firmie przewozowej czy w firmie ubezpieczeniowej, ponieważ to biuro podróży jest odpowiedzialne za prawidłową realizację całego pakietu usług. Przed wyborem konkretnej firmy turystycznej, koniecznie musimy upewnić się, czy ma ona zgodę na prowadzenie działalności. Na szczęście można to szybko sprawdzić – wystarczy wejść na stronę internetową Centralnego Rejestru Zezwoleń. Istotne jet także, aby biuro podróży posiadało ubezpieczenie – lepiej wziąć pod uwagę wszelkie ewentualności, w tym konieczność szybszego powrotu do kraju.

Co powinno znaleźć się w umowie?

Sporządzona na piśmie umowa musi uwzględniać wiele obowiązkowych punktów, takich jak podstawowe dane dotyczące organizatora oraz pośrednika. Kluczowy jest szczegółowy program wycieczki oraz jej czas trwania. Im więcej danych zostanie zawartych w umowie, tym lepiej – jeśli biuro podróży nie wywiąże się choćby z jednego punktu, umowa będzie podstawą do ewentualnych roszczeń. Uwagę trzeba zwrócić na informacje dotyczące kosztów – ważna jest nie tylko cena samej wycieczki, ale także dodatkowych należności, związanych na przykład z klimatyzacją w hotelu czy z biletami za przewidziane w programie atrakcje turystyczne. Jeśli mamy specjalne wymagania dotyczące danego wyjazdu, koniecznie muszą one zostać uwzględnione w umowie. Oczywiście w tym dokumencie powinny się także znaleźć informacje na temat ubezpieczenia, sposobu składania reklamacji czy polityki biura w przypadku konieczności odwołania wyjazdu.

Czy cena może ulec zmianie?

Na koniec warto wspomnieć, że w niektórych przypadkach biuro podróży może podnieść cenę danej wycieczki – na przykład wówczas, gdy koszty transportu lub opłat urzędowych uległy zmianie. Na cenę może również wpływać zmieniony kurs walut. Oczywiście koszty dotyczące wycieczki mogą być wyższe tylko, jeśli taka ewentualność została uwzględniona w umowie. Wówczas biuro podróży jest zobowiązane zawiadomić o tym turystę z minimum 20-dniowym wyprzedzeniem względem terminu wyjazdu. Co więcej, w takiej sytuacji konsument ma prawo całkowicie zrezygnować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*